به گزارش خبرنگار تئاتر"مهر"، بابك محمدي كارگردان "حرفه اي ها" دراين نشست در باره علت انتخاب اين متن گفت:" دوستا كواچويچ" ، نويسنده اين نمايشنامه اهل يوگسلاوي است و "حرفه اي ها" را بعد از دوران حكومت تيتو نوشت .اين نويسنده از دوستان قديمي يكي از دوستان من بود ومتن اين نمايشنامه را 22 سال پيش به من داد. من 22 سال اين اثر را در جيب خود نگاه داشتم تا امروز توانستم آن را اجرا كنم.
وي افزود: موضوع اين نمايشنامه درباره حال و روز يوگسلاوي سابق است . نويسندگان يوگسلاوي همواره درتلاش بودند تا با آثار خود كاري نكنند كه موضوعات داخلي كشورشان به جنگ جهاني كشيده شودوروشنفكران آنها اصلا تمايلي نداشتند تا خارجي ها ازمسايل داخلي كشورشان سوءاستفاده كنند.
بابك محمدي متذكر شد: انگيزه اصلي من از انتخاب اين متن، نوع نوشتاري نويسنده روشنفكراثر است كه سعي كرده جنبه هاي انساني متن را بدون دخالت ارزشها ارائه كند.
كارگردان حرفه اي ها بابيان اين مطلب كه معمولا كارهاي خوب با مشكلات زيادي مواجه هستند، درباره مشكلات اجرايي اين نمايش گفت: علي رغم اين مسئله كه بازيگران اين نمايش از بهترين ها هستند ما مشكلات فراواني براي اجراي اين نمايش داشتيم ازمشكل مكان اجرا گرفته تا مشكلات مالي.
وي همچنين درباره استقبال تماشاگران ازاين اجرا افزود: تماشاگران استقبال خوبي از نمايش ما در هردو اجراي خود چه فرهنگسراي نياوران وچه تئاتر شهر كرده اند ، ومن بسيار خوشحالم كه تماشاگران اين نمايش به خاطر مسايل ساده ازنمايش ما لذت نمي برند و نمي خندند وبه خاطر مسايل قابل توجه است كه مي خندند.
بابك محمدي تغيير متن اصلي را درهنگام ترجمه رد كرد و تصريح كرد: من با تغيير متن مخالفم و فقط در جزئيات اين متن را براي اجرا درايران تغيير دادم. مترجم بايد ديالوگها ترجمه شده نويسنده را براي طبيعي جلوه دادن، ازآن خود كند.
"رضا كيانيان" بازيگر نمايش "حرفه اي ها" نيزدرباره اين نمايش گفت: اين نمايش ظاهر سياسي دارد، اما در باطن در باره آدمها صحبت مي كند. اين نمايش مي گويد مدافعان ومخالفان سيستم هردو باهم قرباني مي شوند و مشخص نيست چه كسي مي برد كه همين موضوع براي من بازي درچنين نمايشي را جذاب كرده است.
رضا كيانيان افزود: آدمهاي بزرگ سياسي، تصور مي كنند چون براي مردم وقت مي گذارند، مي توانند طلبكارمردم باشند. درحالي كه ما (مردم) مي خواهيم براي ما كاري انجام ندهند و فقط وظايف شان را به خوبي انجام دهند. من در بازي خودم مي خواهم اينها را نشان دهم.
وي در مورد ميزان نقش وحضورش در جذب مخاطبان اين نمايش توضيح داد: ممكن است يكي ازجذابيت هاي اين تئاتر من باشم، اما اين را نبايد مطلق كرد و يك سلسله ويژگي موجب جذب تماشاگر شده است. بازيگر يكي ازمؤلفه ها در جذب تماشاگراست. اما در كنارآن مسايل بسيار ديگري هم وجود دارد. يك تماشاگر شايد به شوق ديدن بازيگر محبوب سينما وتلويزيون خود به تئاتر بيايد. اما وقتي نمايش موفق نباشد، اين استقبال ديگر ادامه پيدا نمي كند. چون همان طور كه مي دانيد دراستقبال تماشاگران سينما وتئاتر از يك اثر، معمولا به اين گونه است كه عده اي تماشاگر به ديدن اثري مي روند و باعث مي شوند تا عده اي ديگر به ديدن آن اثر ترغيب شوند يا برعكس.
بابك محمدي نيز دراين باره توضيح داد: اين يك امر طبيعي است و درهمه دنيا هم اين گونه است كه تماشاگران براي ديدن هنرپيشه به تئاتر مي آيند، نه كار. اما اين بازيگر است كه كار را به تماشاگر انتقال مي دهد.
درادامه رضا كيانيان يكي از دلايل استقبال تماشاگران از اين نمايش را مطبوعات دانست و تصريح كرد: حمايت خبرگزاري ها و مطبوعات ازنمايش حرفه اي ها يكي ازعلتهاي فروش اين نمايش است و در زماني هم كه نمايش ما با مخالفت براي اجرا مواجه شد، همين مطبوعات بودند كه حمايت كردند و ما امكان اجرا را پيدا كرديم. كه بايد همين جا از اين مطبوعات تشكر كرد.
وي درمورد نوع بازي در اين نمايش گفت: من به عنوان بازيگر هميشه نبض صحنه در دستم است و مي دانم كه چه كنم تا تماشاگر بخندد يا درصحنه ديگري كاري كنم كه ديگرنخندد به طوري كه در صحنه هاي اول اين نمايش تماشاگران مي خندد اما در صحنه هاي پاياني ديگر نمي خندندو ديگر دلشان براي شخصيتها مي سوزد.
بابك محمدي نيز درباره مشخص نبودن مرز بين تراژدي وكمدي در اين نمايش توضيح داد: در اين نمايش يك فروپاشي دروني آرام صورت مي گيرد و اين ايده را بايد در نظر داشت كه انسان هميشه در تراژدي ترين لحظات زندگي با كمدي ترين چيزهاي زندگي مواجه مي شود. باورپذيري در نمايش مهم است كه اين به بازي بازيگران برمي گردد كافي است كيانيان نوع صحبت كردن خود را تغييردهد، آن وقت همه چيز تغيير پيدا مي كند.
وي همچنين با بيان اين مطلب كه از اجراي چنين متن خوبي بسيار خوشحالم متذكر شد: خوشحالم كه توانستم حداقل متن خوب اين نويسنده را در اجرا خراب نكنم زيرا متن بد نمايشي را هيچ گاه نمي تواني تبديل به يك تئاتر خوب كني، اما يك متن خوب را به راحتي مي تواني در كارگرداني خراب كني .
اين كارگردان متذكر شد: مشكل اساسي ما با نقد تئاتر وخبرنگاران هنري كشور است. برخي از اين منتقدان و خبرنگاران اصلا نمي دانند كه يك تئاتر چگونه به روي صحنه مي رود؟ و يك گروه براي اجراي آن چقدر زحمت مي كشد؟ نقد در تئاتر ايران ضعيف است در اروپا كمترين سن منتقدان تئاتر حداقل 40 سال است و به اندازه اي از تئاتر آگاه هستند كه مواردي كه به كارگردان مي گويند براي كارگردان كاملا تازگي دارد.كدام منتقد ما 5 نمايشنامه از كشورهاي كمونيستي سابق خوانده كه بتواند نمايش مارانقد كند. يا كدام منتقد درايران امكان دسترسي وديدن نمايشهاي مختلف كشورهاي دنيا رادارد ؟ يا به سفر علمي فرستاده مي شود.تئاتر هنر بسار عميق و قديمي است.
وي در پايان متذكر شد: من در نمايش حرفه اي ها اصلا به بازيگر خود نمي گويم در صحنه اينجا بشين يا آنجا برو. اصلا هيچ چيز را خط كشي نمي كنم و كوتاه و ساده اجرا مي كنيم. بدون پيچيدگي خاص .
امير جعفري دستيار كارگردان نيز كه در اين نشست حضور داشت اظهار داشت: هنگامي كه به دنبال اخذ مجوز و انجام امورجهت اجرا در تئاتر شهر بودم شنيدم كه بيان شد نمايش حرفه اي ها بهترين نمايش طي پنج سال گذشته و بالاترين امتياز را دارد كه براي من افتخار بزرگ و خوشحالي فراواني را در پي داشت.
احمد ساعتچيان نيز از تجربه بازي در اين نمايش اظهار خوشحالي و رضايت كرد.
نظر شما